Gyújtogatók Losoncon…
Akkor folytatnám az 1992-es évet. Akkoriban még igencsak bőven elfoglaltuk magunkat (a rákövetkező 1993, 1994-as évekkel egyetemben). Hiába, fiatalok voltunk és szépek, teli elszántsággal és tettrekészséggel. (- Ma már csak „szépek” vagyunk.) Nos, 1992 nyarán a Gyöngyösi Mátra Művelődési Központ és a Gyöngyösi Játékszín egyhetes színházi szakmai táborozást szervezett nekünk Tarnamérán. Ez egy kisebb község Gyöngyöstől nem messze, termálvízzel és üdülőtáborral, valamint nem mellékesen itt található Magyarország egyetlen rendőrmúzeuma. A tábor gyümölcsözőnek bizonyult, szakmai szempontból továbbfejlesztettük a drámaelemzés és a színpadi mozgás alapjait, valamint különböző relaxációs gyakorlatokba is belekóstolhattunk. Természetesen emellett strandoltunk és más módon is „relaxáltunk”.
Csák Pista, Erdélyi Attila, Rákos József |
Itt választottuk ki következő darabunkat, amelyet azután íziben el is kezdtünk elemezni. A darab Max Frish: Biedermann és a gyújtogatók c. drámája volt, melyet ismét Szabó Árpi rendezett. A premiert szeptemberre terveztük, de végül különböző okok miatt október 9-én került bemutatásra a következő losonci Őszi Színházi Napok keretében. A darab tragikomédia, ahol a főszereplő Biedermann tipikus nyárspolgárként saját hírneve és vagyona megmentése érdekében gondolkodás nélkül feláldozza városát, amely a lángok martalékává válik. A rendezés ismét sajátos (Szabó Árpis), multifunkcionális díszlet (ezúttal konténerek helyett 200 literes fémhordók), teli fény és hangeffektusokkal, s gyújtogatásról lévén szó nem hiányoztak a petárdák és a bő színpadi füst sem. Ezt néha túlzásba is vittük, és a nézők „itták meg a levét” pl. Füleken, ahol ki kellett szünetben szellőztetni a nézőteret... A dráma klasszikus görög vonalát szerkezetileg a „Kar” szerepe jelentette, amit hat színészünk mint tűzoltó jelenített meg a parancsnokukkal (Tóth Pista) egyetemben.
Az 1992-es Őszi Színházi Napokhoz még annyi hozzátartozik, hogy itt fogadhattuk fellépőkként pl. a Gyöngyösi Játékszínt, vagy a pezinoki Mesélő Színházat, amely a Hamletet adta elő, igencsak érdekes változatban mintegy 50 percben, mozgásszínházként tálalva, Vlado Sadílek rendezésében. Igen, itt vettük fel a kapcsolatot azzal a Vlado Sadílekkel, aki a későbbiekben nagy hatással lett munkásságunkra, és több monumentális rendezése csoportunkkal igencsak megmozgatta nemcsak a szakma, hanem a nézők fantáziáját is. Egyik komáromi újságíró jó pár éve a „Mágus” becenevet adta neki, de erről majd a későbbiekben. Egyébként Vlado is losonci születésű, jelenleg Pozsonyban élő szabadúszó színész-rendező (tőle kunyeráltunk ki akkor ősszel egy egész csomag filmfüst alapanyagot a Biedermannhoz), s mint ilyen természetesen ismerte Árpit, hiszen a hetvenes években már együtt dolgoztak nem egy darabban.
Erdélyiné A. Gabriella, Rákos József |
1993 áprilisában „nekimentünk” egy újabb zenés darabnak, Pierre Barrlett – Jean Pierre Grédy: A kaktusz virága címmel. A rendező a gyöngyösi Jankovits Jenő. Újabb tagokkal bővült csoportunk (Erdélyi Gábor, Vas Norbi, Bene Győző, stb.), így pl. szerény személyem Csák Pistával együtt ezúttal „pihentünk” és csak a technikusok szerepét vállaltuk az előadásban. Mivel az azévi Jókai Napokra „nem mertünk” újabb zenés darabbal nevezni (sic.), ezért a premiert csak őszre terveztük be. A témára később még visszatérek.
Csák Lídia, Rákos József |
A "Kar": Nagy Kati, Csíkány Andi, György Zsófi, Csák Évi |
A darabot végeredményben csak mintegy ötször játszottuk, de így is megérte, hiszen újabb elemekkel bővítettük látókörünket és színpadi tapasztalatainkat.
Ami az 1993-as évet illeti: folyt. köv.
Aki nem hiszi, járjon utána…
(Szöveg: Erdélyi Attila, fotók a Biedermann és a gyújtogatók c. darab archívuma)
Nagy Kati, Csíkány Andi, Gyorgy Zsófi, Csák Évi...na meg ebben benne voltam még én is, de a fényképen nem vagyok rajta... jajaj abban a tuzoltó ruhában nem volt egyszeru felugrani a színpadra, de szép emlékek...
VálaszTörlésNo és tessék nekem elmagyarázni, hogy mit csináljak, hogy ne legyek Névtelen...B.Bea
Szasztasz!
VálaszTörlésAki nem tudná Bucsko Bea maradt le a fényképről
Bizony, nem volt egyszerű felugrani a színpadra... :)) Az akkori kultúrházban a színpad kb. 1,2 méteres magasságban volt/van...fogalmam sincs, hogy tudtunk oda Zsófival felugrani az épphogy 150centiméterünkkel :)) Ráadásul az öv lehetett vagy két kiló (a legszűkebbre behúzva is lógott rajtam), a férfiakra szabott egyenruha sem volt túl kényelmes, a sisak mindenkinek lötyögött a fején.... az enyémen speciel mindig az orromig csúszott le :)). De úgy is nagyon élveztük. Tóth Pista volt a parancsnok, a kakasülőről vezényelt minket. Szép emlékek, három és fél perces lágytojás (Attila szövegéből ennyi maradt meg), csak a Sadílektől szerzett füst rettentően büdös volt :)))
VálaszTörlésszasztasz!
VálaszTörlésBeindult. Robog a vonat. Dübörög a gőzhenger. No, sok mindent lehetne leírni. A szürke tény: megtaláltuk azt amit akartunk - a színházunk arculatát. Hagyomány és újítás. Nemcsak Losonciak akartunk lenni, de országosak. Tudják Pozsonyban, Komáromban, Kassán kik a Kármánosak.
Nagyra becsült, kedves és szeretett közönségünk elfogadta az új utak keresését. Velünk tartott akkor is ,ha nem tudott a felgördülő függöny után rögvest a csodálattól tapsolni, mert puritán nem mindennapos díszleteink megbénították. No ilyen volt a "Biedermann" is. Vashordók sokasága, semmi látványosság, maximum füstfelhő. Mégis telt ház, érdeklődés , vállveregetés.
Jó dolog volt, mert a rendezőink szinte versengtek, ki rendezzen és mit! Jöttek az ötletek és a csoport mindent meg akart valósítani. Sőt meg is valósított. Tudtuk jó úton járunk. Még akkor is , ha sokszor meg kellett küzdenünk a létezésünkért az igazunkért.
Ma 2013-ban ezt könnyű megírni, akkor csak reméltük és hittünk a munkánkban az elszántságunkban. Büszke vagyok a csapatra, az elvégzett munkára, a sikerre. Erről persze még fogok írni, mert nem álltunk meg, de szerettünk volna mindig a legjobbak között lenni.
Megtanultuk a díszlet készítését, a közös munkát ,egymás tiszteletét.
Ebben a darabban kaptam az első fontos szerepemet. Megmérettethetem magam.
Szasztasz!
VálaszTörlésPelikán Hotel bárjában nagy készülődés, izgatott hangulat Tóth Pista önálló estéjén. Sok idegeskedés, de a végén sikeres előadás. Az egyik kulcsfigura Lados Iván volt, aki zeneileg tette kerekké az egész előadást.
Talán mindenkit meglepett, amikor- ha jól emlékszem a premier előtt fél órával bejelentette : most hazamegyek letussolni átöltözni. No, mindenkinek megjelent a babszem - visszaér-. Igen, és újra egy sikeres bemutató után voltunk.
Sziasztok, juhéééééééééé, nagyon szép emlékek!Cs.Andi
VálaszTörlés