1991 őszén a Színkör „saját akcióba kezdett”. Első alkalommal szerveztünk Losoncon Őszi Színházi Napokat, természetesen másokkal egyetemben (Járási Népművelési Osztály, Csemadok), és ezt a további években folytatni kívántuk. Az első évfolyamban résztvevőként üdvözölhettük pl. a Zsákszínházat Fülekről (Leszállás Párizsban), a debreceni Alföldi ifjúsági Színpadot (Lysystrate), valamint a Gyöngyösi Játékszínt (Doktor úr). A Játékszínnel való kapcsolatfelvétel ezután gyümölcsözőnek bizonyult, mivel a rendező-vezetőjük Jankovits Jenő felajánlotta segítségét egy majdani színdarab rendezésére. Jankovits úr (R.I.P.) szintén losonci származású volt (minő véletlen), ráadásul az egyik szereplőnk unokatestvéreként néha eddig is Losoncra látogatott.
![]() |
Lakatos Feri, Tóth Pista |
Rövid egyeztetés után már 1992 januárjában megkezdtük az általa felajánlott Brandon Thomas-Aldobolyi Nagy György-Szenes Iván: „Charley nénje” c. darab próbáit. Jenőnek kisujjában volt a szórakoztató zenés műfaj, s így megismertette velünk a vidám, zenés zsáner minden csínját-bínját, a buktatókkal egyetemben. A történet a bigott Angliában játszódik, s természetesen a szeremről szól: a fiatalok szerelmesek, de nincs gardedám, aki elkísérje a lányokat a légyottra, mert a hölgy nem érkezik meg időben. Jobb híján az egyik ifjú Lord öltözik be gardedámnak, ami azután sok kalamajkát okoz… Nem részletezem, mert a darab eléggé ismert, s nem csak a zenés változata. Mindenesetre a főszereplő Tóth Pista később bevallotta egy riportban, hogy az Elefántember figurája után ez volt a másik szerep, amivel mértéktelenül megkínlódott...
![]() |
Pisták: Csák, Tóth, Ivanics :-) |
A közönségsikerhez már csak annyit, hogy az akkori Nógrádi Szó járási lapban a „Ki a primadonna” c. dal három hétig volt a slágerlista második helyén (közönségszavazatok alapján).
![]() |
Csíkány Andrea, Tóth Pista, Zacharov Erika |
A komáromi Jókai napokon, ahol ismét szerepeltünk, a zsűri így kezdte a szakmai kiértékelést: „Ha nem tudtok énekelni és táncolni, akkor ne játszatok zenés darabokat…”, miközben ugyanaz az illető bevallotta, hogy egész este az Orchideák c. dalt dúdolta... Szegény Jankovits Jenő kissé kikelt magából, mivel a VMK közönsége (akkor még teltház volt a Jókai napokon) a darab végén kb. tízperces vastapssal honorálta az előadást. Ebből a tapsból a Szlovák Rádió magyar adása a fesztiválról készült hétvégi záróriportban bejátszott egy részletet. Természetesen ezúttal sem számítottunk díjözönre, de Tóth Pista azért nívódíjat kapott az alakításáért!
![]() |
Csaszlovszky János, B. Vámos Anikó |
Az előadást végül 29-szer játszottuk, többnyire vidéken, és a zenés műfaj sikeresnek bizonyult a nézők körében, és számunkra is sok tapasztalatot és vicces élményt hozott. Ilyen volt pl. az egyik csomai fellépésünk, ahol igencsak kisméretű a színpad, sőt alacsony is. Itt kénytelenek voltunk a díszlet két rácsos kertfalát (a további kettőt kihagyva) keresztben lefektetni, mert felállítva nem fért el. Amikor a főszereplőt az egyik sláger után vállunkra vettük, beverte a fejét a plafonba… Ugyanitt történt, hogy Tóth Pistának (a Charley nénje kosztümben) szünetben ki kellett ugrania a szabadba „kisdolgát végezni”… Mivel erős szél fújt, így „nyomok ” maradtak a kosztümjén… még sokáig derültünk a történteken. Az ottani közönség viszont nagyon hálás volt, és azóta is mindig nagy szeretettel vártak vissza.
Színháztörténeti érdekesség, hogy a darab ősbemutatóját Losoncon 1928. február 17-én a losonci gimnázium szlovák osztályának diákjai tartották meg (természetesen nem a zenés változatot).
Ennyit röviden a Charleyról…
![]() |
Csíkány Andrea, Erdélyi Attila, Tóth Pista, Ivanics Pista, Lakatos Feri, Csaszlovszky János |
Ami az 1992-es évet illeti, nem mellékes, hogy a Kármán Napok keretében március 20-án bemutattuk Losoncon a „Meredek út” c. irodalmi összeállítást, amely Radnóti Miklós verseiből készült, Szabó Árpi rendezésében. Neki mindig is az irodalmi színpadok voltak a kedvencei. Az előadást már egyszer játszottuk, még 1989-ben Füleken a Palóc Napok keretében, de azóta más lett a főszereplő (Csák Pista), így helyesnek láttuk felújítani. Mondjuk ezzel a darabbal is szerepeltünk Komáromban a Jókai Napokon, méghozzá egy napon a Charley nénjével, de a színpadképen kívül más nemigen „fogta meg” a zsűrit. Az egyik losonci fellépésünk alkalmával Csák Pista egy picit „átköltötte” Radnóti néhány sorát, némi pánikot okozva ezzel a technikusnak (ifj. Csák Pityu), aki a helyes végszavakat várva keményen kigúvasztott szemekkel és „fülekkel” próbálta meg időben leengedni a zenei, ill. szöveges magnófelvételeket… A jelenlévők – közöttük a komáromi válogatóbizottság egyik tagja – viszont semmit nem vettek észre a dologból.
És még mindig nincs vége az évnek, de erről majd a következő cikkemben…
Aki nem hiszi, járjon utána…
(Szöveg: Erdélyi Attila, fotók archívum)
Szasztasz!
VálaszTörlésAz1992-es esztendő ezidáig(2013) a legtermékenyebb a Kármán Színkör - Színház történetében. Új arcok, rendező s végre fergeteges siker.
Egy kiváló ember, jó barát nyújtotta segítő kezét - a Losoncon született Jankovits Jenő (R.I.P.). Neki köszönhetjük az első igazán kirobbanó sikert a Charley nénjét. Örömmel kezdtünk a darab próbájához, mert új és érdekes volt a számunkra. Először játszottunk zenés vígjátékot. Senkit nem zavart a kettős szereposztás. Tudtuk, megtettük az első lépést a losonci színjátszás hagyományainak megőrzésére, folytatására. Minden fáradságért kárpótolt bennünket a közönség szeretete, tapsa, ovációja. Jó volt "kármánosnak" lenni. A siker hitet adott a további munkához.
Természetesen nem tévelyedtünk el. Azt a kettős arculatot amit magunk elé tűztünk a színházi munkában továbbra is tartani akartuk( a nagy siker ellenére is).
Meredek út - irodalmi összeállítás Radnóti Miklós verseiből. Szabó Árpi barátunk jött az ötlettel, vigyük színre a már 1990-ben egyszer bemutatott darabot. Új főszereplő (jó magam). Érdekes, látványos produkció volt( vaságy, hokedli, fehér tüll kékes fénnyel megvilágítva).
Abban az időben( "bársonyan futnak perceim "előtt) a külföldi - magyarországi - fellépésekhez ún. ATTA kártyát kellett kiváltani. A sikeres bemutató után meghívást kaptunk Gyöngyösre. Úgy gondoltuk ezekkel az ócska kelékekkel simán átengednek a határon - volt rá példa-, de éppen ráakadtunk egy ügybuzgó fináncra, aki ATTA kártya nélkül nem volt hajlandó bennünket átengedni a határon. Telefonálás, intézkedés a gyöngyösi oldalról, semmi. Végül visszafordultunk a határról, nem volt kellemes érzés. Először szembesültünk a hatalommal.
Még mindig 1992. Többek között a pedagógiai sulin is tanítottam, így kínálkozott a lehetőség diákszínjátszókat is bevonni a szakmai munkánkba. Ügyes tettre kész osztály , s megszületett A kíváncsi királykisasszony c. mesejáték. Mivel ez volt az első rendezésem Szabó Árpi barátom segített megoldani ezt a feladatot. Nagy élmény volt a fiatalokkal dolgozni. Losoncon és Füleken mutatkoztunk be a kisiskolásoknak.
Ha hiszitek, ha nem még mindig 1992. Majd legközelebb Attila után folytatom...
Emlékszem a Charley nénje első próbáira.... A darabban részt vett az egész Csák család és "bébicsősz" híján én is mindig ott ténferegtem a Csemadok Fucsík utcai ex-székházának labirintusaiban (illetve főleg a kosztümös szekrények körül :). Hogy ne legyek mindig láb alatt, Jenő bácsi írt egy rövidke szentimentális jelenetet. Így lett a Charley nénje megtoldva a konyakozó komornyik és a szerelmes kislány párbeszédével. És egyáltalán nem zavart, hogy a komornyik (Gerő Ervin - R.I.P.) néha összekeverte a szövegét, hiszen végre nekem is jutott egy buggyos ujjú hosszú rózsaszín "királykisasszonyos" selyemruha, amiben labdázhattam a színpadon :)) (Ráadásul addigra már a hajam is ismét hosszúra nőlt meg :)))
VálaszTörlésSzasztasz!
VálaszTörlésJó volt az első zenés vígjátékban játszani, még úgyis ,hogy az egyik ifjú titán szerepét felváltva játszottuk Erdélyi Attilával. Az igazsághoz hozzátartozik , Attila játszotta jóval többször, mivel fiatalabb és mondjuk ki sármosabb is volt mint én.